perjantai 15. helmikuuta 2013

Uusi minä

"Ei ihmiskehoa ole suunniteltu kantamaan tuollaista massaa", sanoi eräs salskea neurologi ohimennen. Kyseinen lause oli kuin märkä luutu vasten kasvoja. Laaja tunteiden kirjo pyyhkäisi ylitseni. Ensireaktiona oli loukkaantuminen, joka hetken päästä vaihtui syvään ja mietteliääseen hiljaisuuteen. Kun omat tunteet laittoi hetkeksi sivuun, ymmärsi lääkärin lausahduksessa olevan paljonkin perää. Siinähän se lääkärikäynti meni omien ajatusten pyörteissä. Poistuessani lääkärin vastaanotolta olin edelleen hyvin mietteliäs ja hiljainen, ja mietteliäs olin pitkään tuon lääkärikäynnin jälkeenkin.

Nyt muutama kuukausi myöhemmin yritän sopeutua tuon lääkärikäynnin inspiroimaan muutokseen, ja oppia tuntemaan itseni uudelleen. Koko elämäni olen tuntenut minän, joka on jo ihan pienestä ihmistaimenesta lähtien vihannut liikuntaa sen jokaisessa muodossaan, ja tuudittautunut ajatusmaailmaa "I'm bored, let's eat". Nyt yritän ymmärtää uutta minääni, jolta löytyy runsaasti energiaa ja viitseliäisyyttä, ja jonka lompakosta löytyy pizzerian ruokapassin ja Hesburgerin etuseteleiden sijasta salikortti ja uimahallin sarjalippu. Yritän olla nauramatta itselleni kävellessäni ruokakauppaan kilometrejä kilometrien perään, ja soittaessani hengästyneenä poikaystävälle "no nymmoon puolen kilsan päässä kaupasta, jotta voit lähtiä ajamaan tännepäin". Poikaystävä puolestaan huvittuu joka kerta siitä, kun allekirjoittanut hyppii onnesta soikeana lumisateessa todeten, että taas SAA kolata.


Loppujen lopuksi yksikään sormus nimettömässä ei olisi riittänyt synnyttämään näin vankkumatonta päätöstä muuttaa elintapani, mutta kyllähän se antoi loistavan kimmokkeen siirtyä kuukausia kestäneestä ajatustyöstä käytännön puolelle. Muussa tapauksessa olisin muutosvastaisena ihmisenä saattanut lykätä prosessin alkua hamaan tulevaisuuteen. Jos joku olisi vain osannut näyttää jo vuosia sitten, miten onnelliselta ja hyvältä olo voikaan tuntua muutoksen myötä, olisin tarttunut epäkohtiin jo paljon aiemmin. Nyt sillä ei kuitenkaan ole enää väliä. Vanha minä, uusi minä, minä kuin minä. Mutta ennen kaikkea täällä kirjoittaa nyt kokonaisvaltaisesti onnellinen minä.


Näiden pintaraapaisua syvempien pohdintojen myötä haluankin toivottaa kaikille mitä mainiointa alkavaa viikonloppua!

10 kommenttia:

  1. Upeaa, että jollain uudet elintavat pitävät. Minulla ne kestivät alkuvuodesta tasan kaksi viikkoa ja kaksi kiloa. Nyt olen taas hunnigolla...Hyvää viikonloppua ja tsemppiä!

    VastaaPoista
  2. Hienoa! Kun vain pystyisin samaan...

    VastaaPoista
  3. Hyvältä kuulostaa, hyvä sinä. Tärkeintä on ymmärtää, minkä vuoksi asioita tekee. Ja itseä koskevat asiat on syytä tehdä itsen vuoksi. Tsemppiä ja mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
  4. Samaa täällä tähdätään :) avokin ja mun karppiruokailu alkoi hyvin, mutta lysähti kun seinään meidän kanarian matkan myötä. Tuosta on niin hankala saada uudestaan kiinni, aina uusi lupaus seuraaville päiville :D

    Salille hankin myös näin ensin 1 kk. jäsenyyden, katson miten aktiivisesti siellä jaksan käydä. Tavoite olisi 3 krtaa viikossa. Välineurheilu ennen kaikkea, ostin taas uudet jumppavaatteet.. jos niiden voimalla taas menisi ;)

    Viikonloppuja kaimaseni ja tsempit sinnekkin <3

    VastaaPoista
  5. Ai kauhistus..nuo lääkärin sanat viilsivät nyt muakin..
    Kunnioitettava muutos sinulle menossa, toivoisin pystyväni samaan!

    VastaaPoista
  6. hä, lähtiköhän mun kommentti puolikkaana...
    no, piti sanoa että terveyden eteen kannattaa tehdä duunia. Ja kyllä siitä liikunnasta tosiaan voi oppia tykkäämään. :)
    Tsemppiä!!

    VastaaPoista
  7. Kurkkimuksella :)


    http://perintopesa73.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  8. Hienolla tiellä olet! Blogissani on sinulle palkinto.

    VastaaPoista
  9. Mahtava juttu, tsemppiä alkuinnostukselle, kuntosali on tainnut jäädä kokonaan, olisi pitänyt vain kinnata, siitä oli hyötyä.

    VastaaPoista

Mielipiteiden kirjo ja jatkuva erimielisyys luovat vain erinomaisen mahdollisuuden oppia ja kehittyä. Anna siis mielipiteidesi näkyä. Muista kuitenkin, että blogin takana on tuiki tavallinen ihminen tunteineen, aivan kuten Sinäkin.

- Janika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...